HTML

Távoktatás

Friss topikok

Címkék

Didaktikai modellek, alapelvek

2012.02.26. 11:05 pasztorzsoka

 Megtették már előttem, hogy az órán áttekintett didaktikai modelleket elemezték. Úgy érzem, hogy mindezeket jó részt összefoglalja Nagy Sándor és Falus Iván által összegyűjtött, az oktatási folyamat mikrostruktúrájának értelmezési lehetőségeinek tételsora. Ebben benne foglaltatik a tanuló figyelmének felkeltése, motiválása, a célokról való informálás, ami a cél-orientált tanulási módszerben központi kérdés. Az előzetes ismeretek felmérése, felidézése szintén alapelv. Az oktatott jelenségek tényszerű, tehát lehető legtöbb oldalú bemutatása, aztán rendszerezése és rögzítése, valamint ezeknek a tanult anyagoknak a gyakorlati alkalmazása is mind alapkövetelmények a hasznos tanításhoz. Ezek mellett nem maradhat ki a teljesítmény mérése, az értékelés. Egyik sem tűnik önmagában világrengető gondolatnak, hogy őszinte legyek. Általános iskola óta ismerem az oktatóim figyelemfelkeltésre való igyekezetét, vagy a feleltetést. A hangsúly szerintem a körforgáson van, ahol minden lépésnek meg kell adni a helyet és időt, mert minden alapelv együttes megléte eredményez valóban ideális struktúrát az oktatási folyamatoknak, bármelyik tudományágról, vagy tananyagról legyen szó.

Sorra vettünk, és elemeztünk olyan alapelveket, amik jellemzik, illetve jellemezniük kéne a tanítási-tanulási folyamatokat. Ezek érvényesek a távoktatás területén, de a személyes oktatásnál is elengedhetetlennek tartom az alapelvek követését ahhoz, hogy a legoptimálisabban megvalósulhassanak a kitűzött célok.

Először is minden oktatási folyamat információáramlást jelent, valamint értelem szerűen egy kommunikációs szituáció. Ezekre igaz, hogy az irány változó, én talán úgy mondanám, hogy két oldalú folyamat. Az információ áramlásnak, és a kommunikációnak is ugyan olyan szerves része maga az oktató, aki szintén tanul, épül ezeknek a folyamatoknak a létrejöttéből.

Következő alapelv a differenciálás. Ez nem összetévesztendő a szelektálással, ugyanis kirekesztésről nem eshet szó, pusztán a különböző személyek, különböző képességeiről, hátteréről, előzetes ismereteiről, stb, melyek mind-mind alaposan befolyásolják a tanulás ütemét. Ezeket a legnehezebb talán az oktatónak figyelembe venni, követni, és konszenzust találni. Ezért nem elég hatékony egy tartalomközpontú, tananyagcsomag központú oktatás, a puszta információ csomagokat feldolgozni segítség, vagy gyakorlatiság nélkül a legnehezebb feladat a tanulók számára. Ehelyett a tevékenység központú oktatás lenne ideális, ennek megszervezése valamivel költség-és időigényesebb, de hatékonyság szempontjából feltétlenül megéri.

A differenciáláshoz kapcsolódik az adaptivitás, vagyis a tanuló csoportban részt vevő személyek megismerése, egyéni különbségek megértése, és figyelembe vétele, előzetes tudás felmérése, és a kapott információk alapján való koordinálása a folyamatoknak. Ez szintén egy jóval energiaigényesebb hozzáállás a kötelező tananyag egyszerű átadásánál, mégis ugyan az a konklúzió, mint az előző alapelvnél: az adaptivitás elhagyásával a tanulás eredményessége töredéke lehet, mint a különbözőségek figyelembevétele mellett.

Nekünk, andragógusoknak az életen át való tanulás fogalma, és hangoztatása már-már unalmas is lehet. Én mégis szeretem használni, akár kívülállóknak néha elhinteni, ha arra terelődik a beszélgetés, mert én ezt látom a mi teljes felsőfokú tanulmányunk kulcsának. Megvalósítani egy olyan folyamatos tanulást, amit az ember talán észre sem kell vegyen, mintegy "játszva tanulni". De ezt a képességet ugyanúgy tanulni, és fejleszteni kell, a minket körülvevő világ pedig ebben segítségünkre van, motiváció terén. Egyre több kihívást érzünk, gondoljunk csak a kollektív ijedtségre, ami a tantárgy körül jellemző volt minden hallgatóra. Pedig milyen jó lesz utána elmondani, hogy "én bizony blogolok". 

Egy másik bejegyzés, ami továbbra is nagyjából erről a félelemről szólt, eszembe juttatta, hogy talán soha nem éreztem, hogy hirtelen ennyit kell "tanulnom", vagyis új ismereteket szereznem pusztán azért, hogy egy tantárgy teljesítését MEGKEZDHESSEM. Vagyis, már most sokat fejlődtem, valószínűleg többet, mint egy-egy átlag tantárgyammal összesen. Mert tanultam olyan dolgok használatáról, amivel ezentúl tovább tanulhatok, informálódhatok.

Az információmegosztás a következő alapelv, amit megközelíthetünk egészen hétköznapi értelemben is, hogy ne csak az iskolai tanórák oldalról nézzük a dolgot. Az élet minden, de minden területére igaz lehet, hogy ha információt osztunk meg, nekünk kevesebb akkor sem lesz belőle, sőt, létrejönnek csere szituációk, és csak egyre gyűlik, amennyiben részt veszünk a megosztás folyamatában. Ez igaz lehet akkor is, ha a szomszéddal valaki megosztja a lépcsőház történéseit a héten, emellett lehet megtudja, hogy hol olcsó a tej, melyik közértben bunkó a pénztáros. Triviális példát szerettem volna összeszedni, mert akár vicces, akár nem, de ugyanígy működik a Nagymamámnál, és ugyanígy most nálunk itt a csoportokban. 

Ehhez szintén kapcsolódik az utolsó alapelv, a közösségek, hálózatok jelenlétéről, ami az információ áramoltatás, információ csere ideális háttere. Mert ha belegondolunk, hogy az alattunk lakó szomszéd is becsatlakozhat, tőle megtudhatjuk mondjuk, hogy hol drága a kenyér, és már hárman fogjuk kerülni a kellemetlen pénztárost is....

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://virtualistavoktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr224208453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

olle_janos 2012.03.02. 12:03:04

Zsóka, kérem hasonlítsa össze a Cube és a Möller félre modelleket, hogy melyiknek a paradigmájában hogyan lehetne egy megtervezni egy levelező és távoktatás típusú képzés folyamatát! A Caroll féle alapelvek alapján milyen hatékonyságmérő eszközöket alkalmazna levelező és távoktatási formák esetén? Kérem írjon példák mindkét képzésre vonatkozóan!

pasztorzsoka 2012.03.04. 12:04:41

Kedves Tanár Úr!
Cube információelméleti didaktikája az oktatási folyamatot szigorú szabályozásra, matematikai alapokra, algoritmusokra építi. Ennek a módszernek az átgondoltsága sokkal jelentősebb és fontosabb, mint a fizikai jelenlét a tanuláskor. Ezáltal a távoktatási formák esetében alkalmazható első sorban, mivel az algoritmusok szabályozó erőként lépnek föl a tanár tanítási stratégiájában, kiváltva a rendszeres személyes konzultálást. A tananyag tervezésekor, elemi részekre bontva azt, logikai kapcsolatot teremtve az egyes részek között építhető fel ezzel a didaktikai módszerrel az oktatási anyag. Mivel a hangsúly a módszertanra helyeződik, az egyéni utak, a differenciálás elve nem valósul meg véleményem szerint. A módszer az emberre mintegy gépre tekint, és algoritmusok szerint határozza meg a tanulási folyamatot, így nem valósulhat meg az adaptivitás, differenciálás.

Möller módszere célorientált didaktika, abban hasonló Cube módszeréhez, hogy részeire bontja a tananyagot, de az elérendő célok szempontjából teszi ezt. Ezáltal az egyes részcélokig való eljutás során érvényesülhet a tanulók egyéni készsége, a módszerek pedig a célokhoz igazodnak, amiknek láncolatából felépül a tananyag. Ezt a módszert tartom ideálisabbnak távoktatás szempontjából, mivel biztosítja a folyamatos haladást a célok eléréséhez, mégis lehetőséget nyújt a tanulók számára az egyéni igények figyelembevételére.

Caroll a hatékonysági fokán keresztül közelíti meg a tanulás módszertanát. Az alapelv szerint akkor nevezhető hatékonynak a tanulás, ha épp annyi időt tölt vele a tanuló, amennyi szükséges. Sajnos a képlet egyszerű, de mérése sok kérdést felvet, mert az egyes tanulók különböző képességekkel, háttérrel, körülményekkel rendelkeznek. Ennek a felmérését el tudom képzelni kérdőíves formában, az egyéni tanulási szokásokról, igényekről. Az adaptív tesztelést nagyon hasznos módszernek tartom. Egyes tananyag egységnél meg lehet kérni a tanulókat, hogy mérjék a tanulással eltöltött időt, jegyezzék fel a körülményeket, és ezt összevetve egy adaptív tesztsor kitöltési eredményességével, azt gondolom, hogy közel lehet kerülni a Caroll-féle hatékonyság mutatójához.
süti beállítások módosítása