HTML

Távoktatás

Friss topikok

Címkék

Az oktatási környezet technológiája és eszközrendszere

2012.03.22. 15:34 pasztorzsoka

Az online környezet technológiájának tárgyalásakor kiindulópont, hogy mérföldkőhöz ért az internet világa, az emberek elkezdték felfedezni az oktatási funkciót, és annak végtelenül sok lehetőségét, ami rendelkezésünkre áll, ha megismerjük és elfogadjuk. Az információ és tartalommegosztás a web2.0-es eszközökkel új kapukat nyit az oktatásban, ami egyfelől a lehetőségeinket szélesíti, másrészt egyre alapvetőbb elvárásként is megjelenik az oktatási folyamat során. Az olyan online eszközök, mint a kiterjesztett faliújság, extrovertált pendrive, vagy online munkaasztal segítik a produktivitást, növelik a hatékonyságot.

Elméletileg egyenes az út a kiterjesztett online eszközrendszerekkel kiszélesített tanulás megvalósítására, a gyakorlatban azonban megvannak a gátjai a gyors terjedésnek. Egyik oka a tananyagban való megjelenés hiánya, mind a felhasználás, mind pedig a beépítés részéről. Másrészt veszélyt jelent a túlkínálat, a folyamatos frissítések és újdonságok megjelenése, ami nehezebbé teszi a befogadhatóságot, legalábbis látszatra.

Ennek a megoldása lehet egy online, vagy virtuális tolltartó kialakítása saját magunknak, ami a leghasznosabb, és legszükségesebb eszközök ismeretéből és használatából áll. Nem feltétlenül mennyiségi, hanem minőségi gyűjteményre van szükség, amiben mindig rendelkezésünkre áll az az eszköz, ami a tanulást könnyebbé, hatékonyabbá, és széleskörűbbé teszi.

Gyakran merül fel az olyan eszközök bevonásának a kérdése, amik nem oktatási célból lettek fejlesztve. Ezek esetében nagyfokú kreativitásra van szükség az oktató részéről, a módszer kialakításakor, valamint az adott felület mélyebb ismeretére, de a gyakorlat azt mutatja, hogy megéri a beletett energiát, ugyanis sokkal aktívabb a részvétel egy ilyen fórumon, mint bármelyik másik, egyetemi keretek között, célzottan oktatási környezetnek kialakított rendszereknél. A magyarázat teljesen egyértelmű, a facebookhoz például hozzá vagyunk szokva, ott gondolkozás nélkül posztolunk az ismerőseinknek, zsigerből kommentelünk, írni fogunk tehát a tanuló közösség falára is, ha az a követelmény.

Természetesen rendelkezésünkre állnak olyan online tanulóközösség létrehozására alkalmas felületek is, amelyek kifejezetten ere a célra lettek kialakítva, és világszinten bebizonyosodott rólunk, hogy hasznosak. Mi a khanacademy.org, és a p2pu.org oldalakat emeltük ki az órán. Ezeknek a közösségeknek az információcsere, és a tanulóközpontú kialakítás mellett előnyük lehet, hogy mivel profiljuk valóban a tanulás, nincs meg a lehetőség az esetleges elkalandozásra, más történések által a figyelem elterelésére.

A konnektivista módszeren keresztül pont a nem tanulási célra fejlesztett eszközök hasznosulása mutatkozik meg. A Facebook oldalon keresztül szerveződik,  és a kiegészítésként használt eszközök, a Ustream, vagy a MindMeister sem pusztán oktatási eszközök, mégis hatalmas információ mennyiséget sajátíthatnak el és oszthatnak meg a tagjai. Az online közeg funkcióinak felfedezése beláthatatlan motivációs erőt jelent.

Sok szempontból vizsgáltuk a virtuális tanulási környezetet. Hiányosságok szempontjából, ilyen a metakommunikáció teljes hiánya, különösen a Second Lifeban. Ugyanakkor ez a felhasználás nem is igényli a személyes teret, amit hiányosságként soroltunk fel szintén. Ezektől függetlenül otthonról, vagy utcáról, vagy bárhonnan, ahol a tanulónak kézenfekvő, kényelmesen alkalmazható a virtuális tanulás. Nem kiforrott még a felhasználásunk, a legfontosabb lenne, hogy az oktatási folyamatba a felhasználást, a virtuális tolltartó összeállítását beépítenék ahhoz, hogy a későbbiekben a tényleges oktatáshoz csak elő kelljen venni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://virtualistavoktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr194333138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása