HTML

Távoktatás

Friss topikok

Címkék

Olasz nyelvóra szervezési lehetőségei távoktatási rendszerben

2012.04.23. 19:29 pasztorzsoka

 

Olasz nyelvóra szervezési lehetőségei távoktatási rendszerben a rendelkezésre álló eszközök didaktikai sajátosságainak ismeretében

- Tanári továbbképzés



1.) A távoktatás keretrendszerei

   Cél:  Közösség-, tartalomszervező felületek megismerése, melyek keretet adnak, illetve kiindulópontként szolgálnak a tanulási-tanítási folyamatban tanárnak és diáknak egyaránt.


FACEBOOK (3 órában):  

  • Konkrét ismerettartalmak:

    • Profil-szerkesztés, biztonsági beállítások

    • Megosztás mikéntjei (post, like, comment stb.)

    • A tanulók, a tanyagot kiegészítő Facebook alkalmazások megtalálása

    • Mások profiljában való navigáció, az ott találtak pedagógiai/andragógiai felhasználhatósága (öncélúság elkerülése)

    • Group/csoport létrehozása, szerkesztése - tanulók, képek, témák, leírások hozzáadása, open/nyitott group előnyei

    • Különböző funkciók használata (szavazórendszer, esemény létrehozása stb.)

    • Összefoglalás: módszertani áttekintés a Facebook-ról, mint tanuló közösség szervező-, keretrendszerről

  • Főleg a közösség, a csoport, vagy csoportok szervezésére alkalmas, ami minden oktatási folyamatban elengedhetetlen, főleg ha tevékenykedtetni akarjuk a résztvevőket. Ehhez szinte minden eszközünk adott. Group-ot/csoportot érdemes létrehoznunk a csoportunknak, ami akár lehet a tanulók nyelvi szintjétől függően rögtön az adott idegen nyelven is (olaszul). Mindez alacsonyabb szinteken is megvalósítható, főleg, ha tudjuk, hogy tanulóink már ismerik a facebook-ot, tevékenyek rajta, mivel így saját anyanyelvükön, vagy a tanulttól eltérő idegen nyelven ismerik a felület által használt kifejezéseket, és főleg azok jellemző helyét. Érdemes egy előzetes felmérést készítenünk a Facebook használatáról tanulóink körében, erre rengeteg szavazó rendszer áll a rendelkezésünkre már a Facebook-on belül is.

  • A tevékenységet segíti a Facebook-on, a magas kompatibilitás más felületekkel, így szinte bármi megosztható rajta, így ad keretet is a tanulásnak, hiszen összefoglalójaként is működhet a létrehozott produktumoknak.


MOODLE (3 órában):

  • Konkrét ismerettartalmak:

    • A moodle keretrendszer szerkesztése, a szabad szerkesztés előnyei - ergonómiai tényezők figyelembe vétele

    • A közösségszervezés lehetőségei: fórum létrehozása, csoportok alkotása - csoportok részére külön szerkesztendő felület létrehozásas a produktivitás elvét figyelembe véve

    • Tartalom

      • szövegdobozban - a lényeg kiemelése,

      • mint feltöltött word dokumentum, excel táblázat, powerpoint bemutató, pdf formátumú dokumentum (változtatás elkerülése - a kreativitás háttérbe szorítása)

    • Alkalmazások beágyazása a moodle keretrendszerbe - módszertan:

      • a tanuló rendszerből való kiindulása(a feladat ismertetése),

      • kivezetése belőle (alkalmazások),

      • a folyamatos visszatérés (konzultáció a haladásról, segítség nyújtása a tanár részéről),

      • majd a visszavezetése (értékelés lehetőségei)

  • Kevéssé jellemző, hogy keretet szolgáltatna a közösségi cselekvéshez, azonban több ilyen funkcióval rendelkezik (pl.: fórum, vagy ha szerkesztői jogot adunk a tanulóknak csoportonként különálló felületen egy-egy téma feldolgozására alkalmas - nyelvoktatásban így jól feldolgozható témák: önmagunk bemutatásának lehetséges szempontjai, ehhez jellemző szavak és kifejezések gyűjtése).

  • A moodle felülete is alkalmas más programok beágyazására, például a WEB 2.0-s alkalmazásokat itt gyűjthetjük a rendszerből kivezető linkekkel, hozzájuk azonban a moodle rendszerén belül mellékelhetünk segédanyagokat, útmutatókat, értékelési szempontokat, illetve maga az értékelés is könnyen megoldható a rendszeren belül. Utóbbi esetben látható, hogy valóban, milyen jó keretet nyújt a tevékenységeknek, hiszen innen indul ki, és itt fejeződik be.  

  • Könnyen, és szabadon szerkeszthető felület, így sokkal könnyebben oda lehet figyelni az ergonómikus kialakításra, mint egy már adott felületen. Törekedjünk a lényeg kiemelésére, az átláthatóságra, az olyan vizuális kiegészítésekre és motiváló beilleszthető lehetőségekre, mint a képek, az oktató videók.


2.) A tananyag szerkesztésére alkalmas programok/programcsomagok

    Cél: A résztvevők megismertetése olyan széles körben elterjedt  tananyag szerkesztésre alkalmas programokkal/programcsomagokkal, melyek szinte bármely felületen online megoszthatók, és könnyen hozzáférhetők.


PDF formátumú dokumentum - a szerkesztés levédése (biztosan jó?)

Mentés korábbi program verzióban - mindenki meg tudja nyitni.


a) Offline használatú programok

MICROSOFT OFFICE WORD (2 órában): Dokumentumszerkesztés - A szövegszerkesztő programokkal készített dokumentumok jellemzői, és a Microsoft Office Word 2003 valamint Microsoft Office Word 2007 programok használatának megismertetése.


MICROSOFT OFFICE EXCEL (2 órában): Táblázatszerkesztés - Bemutatjuk a táblázatkezelés, az Excel 2003, illetve 2007 használatát.


MICROSOFT OFFICE POWER POINT (2 órában): Prezentáció készítés - Bármelyik általános munkahelyi környezetben, de első sorban az oktatási folyamatban az egyik legfontosabb szerep a Power Point kezeléséé. Az alapvető bemutató szerkesztési funkciók, használati tudnivalók bemutatására kerül sor.


b) Online alapú szerkesztő programok

GOOGLE DOCS (3 órában): A dokumentum készítés második szintje, a megosztott dokumentumok szerke sztése. Megismerése lehetőséget nyújt mind az oktatók közötti munka egységessé tételére, és megosztására, mind az oktató és tanuló, tanuló és tanuló együttműködésére. Alkalmazása páros munka, illetve csoportfeladatok létrehozását teszi lehetővé, és hatékonnyá.


GOOGLE DOCS PREZENTATION (1 órában): A Power Point prezentáció szerkesztő program, és a Google Docs megosztott dokumentum alapjaira épülve a megosztott prezentáció készítésére alkalmas program megismertetése. Segítségével szintén a csoportumnka, a közös godnolkozás valósítható meg az oktatók, és a tanulók között is.


3.) A keretrendszerekbe beágyazható alkalmazások


    Cél: A cselekedve tanulás megvalósítása az interaktív játékok, a virtuális környezetek nyújtotta lehetőségekkel.


SECOND LIFE (6 órában): A távoktatási formában különösen jelentőssé válik az online környezetek minél szélesebb skálájának megismerése, és felhasználása. Erre kiváló példát jelent a Second Life megismertetése, melynek virtuális környezete felhasználható oktatási célra is. Nem elhanyagolható szempont a játszva tanulás, illetve a tanulási folyamat érdekesebbé, figyelemfelketőbbé tétele.

  • Konkrét ismerettartalmak:

  • A tanulók fedezzék fel az első lépéseket, úgy mint avatarjuk mozgási lehetőségeit, az oktatásra kialakított teret.

  • Fontos, hogy az oktató ekkor már magabiztosan mozogjon ebben a virtuális térben, a tanulókat pedig olasz nyelven fogadja, mintha csak tanórán találkoznának

  • Fedezzék fel a tanulási lehetőségek határtalanságát:

    • közös séta során gyűjthető szóanyag (állatkerti séta, kiállításon való részvétel)

    • páros munkák által gyakorolható szituációk

    • vetítő felület által behozható online felületek, videók

    • olasz nemzetiségű felhasználók bevonása a tanulási folyamatba

    • virtuális játékok felfedezése (úgy, mint “kérdező kocka”)


A SecondLife kitágítja a teret. Amit egy tanteremben csak elképzelhetünk, azt virtuális környezetben máris láthatunk. A páros munkák megszervezése, lebonyolítása jóval gyorsabbá válik, hiszen a virtuális tér hatalmas, korlátlan és rengeteg lehetőséget rejt magában. Mivel hang alapú beszélgetésre van lehetőség, így a nyelv gyakorlása maximálisan támogatottá válik, egy órában olyan távlatokat járhatunk be, ami egy hagyományos tanteremben sem a tér, sem az oktató korlátai miatt nem lehetséges.


MINDMASTER (2 órában):

  • Brainstorming módszerének teljes kiaknázását jelenti az alkalmazás, mivel egyszerre akármennyien szerkeszthetik. Ebből adódik hátránya is, mivel nehezen moderálható a folyamat közben. Remek felvezetést jelenthetnek egy ilyen feladathoz a Moodle-ben elhelyezett, vagy a Facebook-on postolt érdekes anyagok, vagy egy gondolatébresztő prezentáció. Levezetésként fontos a közös megbeszélés, akár a közös alkotás átgondoltság-, áttekinthetőség érdekében való átszervezése, strukturálása, a lényeg tanár általi kiemelése.

  • Továbbá rendkívül jól alkalmazható személyes szótárként való használatra. A tanulók óráról órára témakörönként rendezhetik, gyűjtögethetik a legújabban megismert szavakat, kifejezéseket. Nagyon eredményes lehet, hiszen a tanuló a kurzus végén kap egy online szógyűjteményt, továbbá kap egy képet arról, mekkora ismeretanyaggal bővült a tudása, nem mellesleg jól lekövethető, hogyan válik egyre komplexebbé a tudás. A tanár számára nyitottá tett fogalomtérképek szerkeszthetők, így oktatónk korrigálhatja tévedéseinket, amelyre egy papír alapú szótár esetében aligha vanlehetőség


INTERAKTÍV JÁTÉKOK (3 órában)

Érdemes a tanulókban erősíteni a játékos tanulás élményét. A játék során ugyanis alig észrevehetőek a tanulással járó nehézségek, gátlások. Játszva megtanulni a számokat, színeket nagyon jó módja egy nyelvi kurzus megalapozásának.

  • A játék alkalmazása

    • Ezeket a játékokat általában gyerekek játszák, de a nyelvtanulás kezdetén egy felnőtt is épp olyan kezdetleges tudással rendelkezik, mint egy gyerek. Érdemes tehát kisebb célokat kitűzni. A játékok tökéletesen alkalmasak arra, hogy olasz nyelven, a legegyszerűbb számítógépes utasítások szavain túl megtanulják a zöldségek, állatok számok, olyan kifejezések neveit, melyek mindenképp hasznukra válnak.

  • További segítség, hogy a játékok magyar nyelven is megtalálhatóak, így ha elakadnak, érdemes a magyar felületen is regisztrálni és máris kiderül, mit nem értenek.

  • Az ellenőrzés is könnyedén megoldható, hiszen ha meg akarunk róla győződni, alkalmazzák a játékot, és haladnak benne előre, akkor követeljünk időről időre fotókat az eredménytábláikról. Ez könnyedén megoldható pl. a Ctrl+p gomkombinációval is.

4.) A konzultációk lefolytatására lehetőséget adó programok:


    Cél: A tanulókat távoktatási környezetben sem szabad magukra hagyni, szükséges folyamatosan konzultálni velük, ismertetve a feladatokat, a feladatok teljesítéséhez szükséges eszközöket, és azok használatát, a módszertant.


SKYPE (3 órában):

  • Konkrét ismerettartalmak:

    • A skype telepítése

    • A profilunk szerkesztése

    • Tanulók megtalálása felhasználónév, e-mail cím, stb. alapján

    • Tanulók felvétele partnereink közé

    • Kapcsolatfelvétel a tanulókkal: írásban, hang alapú hívással, hang és videó alapú hívással - mikrofon, webkamera csatlakoztatása a számítógépünkhöz, beállítások, használat

    • A tananyag tartalmak elkészítése előre, bemutatásuk - A teljes képernyő megosztása a tanulókkal

  • A konzultációk megszervezését érdemes a keretrendszereken belül intézni, például demokratikus szavazás formájában. Érdemes pótlásra is biztosítani időpontot, főleg felnőttképzési szituációban.

  • Videóhívásnál igyekezzünk nyugodt körülményeket teremteni magunk körül. Figyeljünk ugyanúgy oda viselkedésünkre, kinézetünkre, mintha jelenléti oktatásban lennénk, hiszen ebben a szituációban ugyanúgy látja a két fél egymást.

  • A képernyő megosztásnál is érdemes odafigyelni, hogy tanári, szakmai mivoltunkat kihangsúlyozandó semleges háttérképünk, ikonjaink legyenek, melyeket a tanulók ugyanúgy látnak, és ezek alapján képet alkotnak róluk. Nem mindegy, hogy ez a kép milyen mintát képvisel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://virtualistavoktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr444469058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása